Dział: Studium przypadku

Działy
Wyczyść
Brak elementów
Wydanie
Wyczyść
Brak elementów
Rodzaj treści
Wyczyść
Brak elementów
Sortowanie

Model teoretyczny psychoterapii skoncentrowanej na przeniesieniu

Psychoterapia skoncentrowana na przeniesieniu jest modelem psychoterapii przeznaczonym do leczenia pacjentów z zaburzeniem osobowości borderline. Termin borderline do niedawna był synonimem „trudnego pacjenta”, którego charakteryzowała impulsywność, wahania nastroju, trudność w utrzymaniu stałych satysfakcjonujących relacji romantycznych, trudności w obszarze seksualnym, występujące na kontinuum od całkowitego zahamowania seksualności do podejmowania przypadkowych, intensywnych kontaktów seksualnych. Często u tego typu pacjentów współwystępowało uzależnienie od substancji psychoaktywnych i/lub zaburzenia odżywiania. Jak opisuje Kernberg: „W ujęciu dynamicznym pacjentów tych charakteryzowała kondensacja edypalnych i preedypalnych konfliktów, których psychogenna natura leżała w podfazie ponownego zbliżenia (Mahler, 1972, 1979; Mahler, Bergman, Pine, 1975)” (Kernberg, 2005, s. 16).

Czytaj więcej

Konceptualizacja przypadku złożonego w terapii poznawczo-behawioralnej

Terapia poznawczo-behawioralna oparta na konceptualizacji przypadku to empiryczne, oparte na testowaniu hipotez podejście do leczenia – terapeuta i klient współpracują ze sobą, by opisać, a później wyjaśnić mechanizmy zgłoszonych do terapii problemów. Proces ten obejmuje trzy kluczowe elementy: ocenę, sformułowanie przypadku i interwencję. Informacje uzyskane podczas oceny służą do opracowania sformułowania będącego hipotezą dotyczącą przyczyn i mechanizmów problemów klienta, wykorzystywaną jako podstawa interwencji. W miarę postępu leczenia terapeuta powraca do fazy oceny, monitorując proces i postępy terapii oraz wykorzystując nowe dane do aktualizacji sformułowania i planu leczenia w razie potrzeby (Kuyken i wsp., 2024; Persons, Tompkins, 2022). Proces tworzenia konceptualizacji przypadku składa się z szeregu kroków, których ilustracją jest poniższe studium przypadku.

Czytaj więcej

Studium przypadku – terapia poznawczo-behawioralna w warunkach oddziału psychiatrycznego

Dostosowanie oddziaływania terapeutycznego do możliwości pacjenta jest konieczne w przypadku złożonej psychopatologii i gdy nasilone objawy mogą zagrażać jego życiu lub zdrowiu. W niniejszym artykule został opisany przykład wykorzystania metody przedłużonej ekspozycji Edny B. Foa (1986) w terapii PTSD.

Czytaj więcej

Terapia dialektyczno--behawioralna Praca z pacjentem w kryzysie z zaburzeniem osobowości z pogranicza

W terapii dialektyczno-behawioralnej mianem kryzysu określamy sytuacje, które wyzwalają silne, trudne emocje oraz potencjalnie negatywne konsekwencje. Zazwyczaj są to sytuacje krótkotrwałe, jednak wytwarzające silną presję na natychmiastowe rozwiązanie lub poszukiwanie ulgi. U osób ze skłonnością do dysregulacji emocjonalnej takie sytuacje często wiążą się z przeżywaniem silnych impulsów do zachowań (auto)destrukcyjnych, takich jak zażywanie substancji psychoaktywnych, samouszkodzenia, wchodzenie w konflikty interpersonalne itd. Chociaż kryzysy są z definicji sytuacjami krótkotrwałymi, należy pamiętać, że w przypadku osób z zaburzeniem osobowości z pogranicza przeżywanie kryzysów jest niejako wpisane w model zaburzenia – można wręcz powiedzieć, że osoby te znajdują się przewlekle w stanie nieuniknionego kryzysu. 

Czytaj więcej

Doświadczenia uczestników treningu Family Connections

Celem niniejszego szkicu jest prezentacja typowego uczestnika Family Connections i procesu zmiany, jaki zachodzi u tej osoby w trakcie 12 tygodni trwania treningu. Doświadczenia uczestników są zasadniczo podobne, stąd zdecydowano się połączyć ze sobą relacje wielu uczestników, aby stworzyć dwie – może nieistniejące realnie, ale reprezentatywne – „osoby”, które biorą udział w spotkaniach FC, chcąc nauczyć się lepiej radzić sobie z wyzwaniami życia z osobą z BPD. 
 

Czytaj więcej

Uważność – sprawdzone narzędzie w profilaktyce nawrotów depresji. Terapia poznawcza depresji oparta na uważności

Depresja to powszechna i wyniszczająca choroba. Skala występowania zaburzeń depresyjnych o różnym nasileniu jest bardzo duża. Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) choruje na nią ponad 280 mln ludzi (ok. 3,8% populacji światowej). Na depresję choruje 5% osób dorosłych i 5,7% osób w wieku 60 lat i więcej. Z roku na rok wzrasta też liczba przypadków depresji u dzieci i młodzieży.

Czytaj więcej

Rodzic jako partner w procesie terapeutycznym dziecka

Historia powstania terapii skoncentrowanej na rozwiązaniach wiąże się bezpośrednio z pracą z rodzinami, jaką Steve de Shazer oraz Insoo Kim Berg, twórcy tego podejścia, podejmowali od początku swojej aktywności terapeutycznej (De Shazer, 1982).

Czytaj więcej

Spektrum autyzmu, dysforia płciowa, kryzysy relacyjne – osoba nastoletnia w gabinecie psychoterapeuty

Większość strategii pomagania skupia się na problemie, co wymaga głębokiej, rzetelnej i wyczerpującej analizy problemowej w celu postawienia odpowiedniej diagnozy. Opierając się na tych strategiach, rozmowy psychologiczne i terapeutyczne w dużej mierze koncentrują się na dokładnej analizie samego problemu (deficytu, zaburzenia), jego potencjalnych źródłach (etiologii), konsekwencjach z niego wynikających (wtórna patologia), czasu istnienia, chronologii rozwoju i postępowania.

Czytaj więcej

Agorafobia w kontekście ataków paniki w nurcie poznawczo-behawioralnym

Termin agorafobia początkowo rozumiany był jako lęk przed otwartą przestrzenią. Obecnie agorafobia oznacza lęk przed przebywaniem w miejscach, w których utrudniona byłaby natychmiastowa ucieczka do bezpiecznego miejsca, za które klient zwykle uznaje swój dom.

Czytaj więcej

Bezsenność z zaburzeniami lękowymi uogólnionymi – praca terapeutyczna z kobietą

Bezsenność przewlekła często współwystępuje z zaburzeniami lękowymi uogólnionymi. Zwykle nadmierne zamartwianie się i obawy dotyczące różnych codziennych kwestii towarzyszyły pacjentom na długo przed wystąpieniem trudności ze snem.

Czytaj więcej

Choroba afektywna dwubiegunowa a uzależnienia – współwystępowanie i wskazówki terapeutyczne

Choroba afektywna dwubiegunowa, nazywana również chorobą maniakalno--depresyjną, należy do częstych i poważnych zaburzeń psychicznych dotykających ludzi na całym świecie. ChAD polega na osobliwym sposobie organizacji czynności mózgu, przejawiającym się szczególnym funkcjonowaniem i zachowaniem. Do najbardziej typowych objawów należą okresowe zmiany nastroju, często przybierające postać ekstremalnych emocji oraz aktywności ruchowej i psychicznej, przy czym stany takie mogą mieć biegunowo przeciwny charakter, który nazywa się manią i depresją.

Czytaj więcej

Zaburzenia depresyjne u nastolatków – psychodynamiczne podejście do diagnozy i planowania leczenia

Problem zaburzeń depresyjnych wśród nastolatków jest powszechny. Różne statystyki wskazują na rozpowszechnienie zespołów depresyjnych w granicach 8,75–42,9% w populacji ogólnej (Bomba, 2018). Wśród młodzieży w przedziale wiekowym 13–18 lat wskazuje się na 4–8% młodzieży z objawami depresji (dane WHO), natomiast dane polskie mówią nawet o występowaniu depresji w 27–54% (Szymańska, 2012).

Czytaj więcej