Spektrum autyzmu, dysforia płciowa, kryzysy relacyjne – osoba nastoletnia w gabinecie psychoterapeuty

Studium przypadku

Wersja audio dostępna tylko dla prenumeratorów

Kup teraz

Większość strategii pomagania skupia się na problemie, co wymaga głębokiej, rzetelnej i wyczerpującej analizy problemowej w celu postawienia odpowiedniej diagnozy. Opierając się na tych strategiach, rozmowy psychologiczne i terapeutyczne w dużej mierze koncentrują się na dokładnej analizie samego problemu (deficytu, zaburzenia), jego potencjalnych źródłach (etiologii), konsekwencjach z niego wynikających (wtórna patologia), czasu istnienia, chronologii rozwoju i postępowania.

Podczas pracy terapeutycznej prowadzonej w większości tradycyjnych modeli terapeutycznych można wyróżnić pięć następujących etapów:

  1. Opis problemu (problemów) oraz zbieranie danych: w pierwszej kolejności klient omawia problem, a terapeuta zadaje dodatkowe pytania eksplorujące, aby uzyskać jego pełny obraz w celu przygotowania oceny sytuacji.
     
  2. Ocena problemu: terapeuta ustala naturę problemu i szacuje jego intensywność, opierając się na wiedzy, wynikach badań oraz własnej intuicji.
     
  3. Planowanie interwencji: terapeuta i klient ustalają wspólnie listę celów oraz plan interwencji, który może zmniejszyć lub rozwiązać negatywne skutki problemu; aby taki plan opracować, terapeuta zwykle ponownie sięga po fachową wiedzę.
     
  4. Interwencja: podjęcie czynności rozwiązujących problem, które mogą go złagodzić lub rozwiązać.
     
  5. Ewaluacja i kontynuacja: rozwiązywaniu problemu towarzyszy obserwacja jego skutków, a uzyskane tą drogą informacje są podstawą ustalenia, czy podjęte działania się powiodły – jeżeli rezultaty są niezadowalające, dokonuje się korekty określonego poziomu interwencji lub planuje się nowe działania. Po uznaniu przez terapeutę i klienta problemu za rozwiązany współpraca jest zakończona.
     

W podejściu skoncentrowanym na rozwiązaniach w pracy terapeutycznej również można wyróżnić pięć etapów:

  1. Diagnoza potrzeb, celów, wartości i możliwości klienta: 
  • Eksplorujemy takie obszary potrzeb, jak:
    –    potrzeby wynikające z sytuacji, która sprowadziła klienta do gabinetu,
    –    potrzeby wynikające z sytuacji życiowej (np. potrzeby klienta jako człowieka, potrzeby klienta jako córki, matki, partnerki, osoby rozwijającej pasje itp.),
    –    potrzeby klienta związane z osobą terapeuty (jak terapeuta może być użyteczny dla klienta).
  • Cele – ustalenie wspólnie z klientem kierunku zmiany:
    –    zawiera zarówno cel procesu terapeutycznego (cel strategiczny) 
    –    oraz mniejsze cele (będące środkami/strategiami), tzw. cele operacyjne.
  • Możliwości rozumiane są jako:
    –    z jednej strony kompetencje do radzenia sobie (już zawiera to w sobie element wpływu), 
    –    zasoby, które w ramach procesu terapeutycznego warto wzmocnić, gdyż tego wymaga postawiony przez klienta cel terapeutyczny (np. zasoby poznawcze – czyli jak nadać bardziej użyteczne znaczenie otaczającej klienta rzeczywistości, zasoby związane z pewnymi kompetencjami/umiejętnościami, np. stawianie granic), 
    –    niewystarczająca ilość zasobów (praca na ograniczeniach),
    –    osobowość klienta i wynikające z niej implikacje w gabinecie (dynamika reagowania, ekspresja, sposób funkcjonowania, sposób mówienia).
  1. Określenie wizji świata i sposobu funkcjonowania klienta po zmianie – jak będzie wyglądała rzeczywistość klienta (poznawcza, emocjonalna, duchowa, relacyjna, fizyczna), dl...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Przypisy