Dział: Temat numeru

Działy
Wyczyść
Brak elementów
Wydanie
Wyczyść
Brak elementów
Rodzaj treści
Wyczyść
Brak elementów
Sortowanie

Czym jest psychoterapia poznawczo-behawioralna?

Możemy szeroko poszukiwać idei poznawczych w teoriach filozofów i modelach widzenia świata, które zakładały rolę rozumu jako tworu interpretującego i kreującego zjawiska zachodzące w świecie zewnętrznym (Sokrates, Pascal, Kartezjusz), ale prawdziwych początków psychoterapii poznawczo-behawioralnej musimy poszukać w XX w.

Czytaj więcej

DBT – klucz do emocjonalnej równowagi i życia wartego przeżycia

Pacjenci z zaburzeniem osobowości borderline (BPD) żyją w piekielnej pułapce – klaustrofobicznej, bezlitosnej przestrzeni, gdzie ból wydaje się nie do zniesienia, a każda próba ucieczki kończy się niepowodzeniem. Doświadczają skrajnego cierpienia psychicznego, w którym codzienność staje się nie do wytrzymania, a jedyną drogą ucieczki, którą dostrzegają, jest śmierć. Przez długi czas sądzono, że nie ma dla nich ratunku – aż do chwili, gdy Marsha Linehan stworzyła przełomowy program terapeutyczny. Tak narodziła się terapia dialektyczno-behawioralna (DBT), przywracając nadzieję tym, którzy już ją stracili. 

Czytaj więcej

Uważność, psychologia i psychoterapia

W dzisiejszym, szybko zmieniającym się społeczeństwie stoimy w obliczu ciągle rosnącej presji robienia wszystkiego szybciej, lepiej. Dodatkowy niepokój może generować zmieniająca się sytuacja geopolityczna. W tych okolicznościach poszukiwanie wewnętrznego spokoju i szczęścia jest ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. W ostatnich latach tradycyjna, ale uwspółcześniona praktyka zwana „mindfulness” zyskuje na popularności w kulturze zachodniej.

Czytaj więcej

Podejście skoncentrowane na rozwiązaniach jako ewolucja nurtu systemowego w terapii

Podejście skoncentrowane na rozwiązaniach (PSR, ang. Solution Focused Approach – SFA) jest wyraźnie umiejscowione w ramach epistemologii systemowej. Steve de Shazer oraz Insoo Kim Berg – twórcy i liderzy ośrodka terapeutycznego z Milwaukee, w ramach którego powstawało to podejście, szkolili się w Mental Research Institute w Palo Alto w Kaliforni. Zetknęli się tam z myśleniem systemowym, które wywarło na nich niewątpliwy wpływ. Źródła inspiracji do powstania podejścia skoncentrowanego na rozwiązaniach stanowiły między innymi idee systemów cybernetycznych, pomysły G. Batesona, a szczególnie J. Weaklanda (Szczepkowski, 2023). W terapii skoncentrowanej na rozwiązaniach (TSR, ang. Solution Focused Brief Therapy – SFBT) nadal obecne są idee strategicznej terapii krótkoterminowej wypracowane w MRI (McKergow, 2021).

Czytaj więcej

Studium przypadku osoby doświadczającej napadów lęku oraz paniki – diagnoza podłoża reakcji lękowej

Doświadczenie lęku czy niepokoju jest powszechnym doświadczeniem wszystkich ludzi i niejako przynależy do egzystencji człowieka. Jednak doświadczenie nasilonego, nagłego ataku lęku o dużej dynamice przeżyć, który nie jest uzasadniony żadnymi okolicznościami zewnętrznymi, połączonego często z objawami somatycznymi, jest atakiem paniki.

Czytaj więcej

Depresja lekooporna – najnowsze metody terapii

Depresja lekooporna (TRD, ang. Treatment-Resistant Depression) jest jedną z najbardziej złożonych form depresji w praktyce klinicznej. Definiuje się ją jako stan, w którym pacjent nie reaguje na przynajmniej dwa różne, dobrze dobrane kursy leków przeciwdepresyjnych podawanych w odpowiednich dawkach przez wystarczająco długi czas.

Czytaj więcej

Zmiany w nazewnictwie, diagnozie oraz terapii zaburzeń używania substancji

Zjawisko nadużywania czy uzależnienia od substancji psychoaktywnych towarzyszy nam od wieków – jednak postrzeganie jego etiologii czy konsekwencji przechodziło przez ten czas wiele rewolucyjnych oraz ewolucyjnych zmian. Najważniejszą było chyba włączenie tego problemu do sfery psychologii klinicznej 

Czytaj więcej

Diagnoza zaburzeń osobowości w oparciu na aktualnej klasyfikacji ICD-11

Zaburzenie osobowości cechuje się problemami w funkcjonowaniu różnych aspektów siebie (tożsamości, poczucia własnej wartości, adekwatnego obrazu siebie, samokierowania itp.) i/lub dysfunkcjami interpersonalnymi (np. niemożnością lub trudnościami w tworzeniu i utrzymaniu stabilnych i dojrzałych, satysfakcjonujących relacji, trudnościami w empatii i zarządzaniem konfliktem) trwającymi nieprzerwanie przez dłuższy czas (2 lata lub więcej).

Czytaj więcej

Psychoterapia osób z otyłością. Współpraca psychologa i innych specjalistów

Człowiek jest istotą biopsychospołeczną, dlatego problem otyłości ma charakter interdyscyplinarny, zarówno pod względem jego złożonych przyczyn, jak również konsekwencji mających związek z wieloma ważnymi obszarami funkcjonowania zawodowego, społecznego, zdrowotnego i psychicznego.

Czytaj więcej

Co osiem głów to nie dwie… – rzecz o superwizji grup terapeutycznych i grupowej superwizji w psychoterapii

Już dawno temu odkryto siłę grup w szeroko rozumianej pomocy psychologicznej. Osoba nieprzeszkolona w tym zakresie mogłaby sądzić, że zarówno terapia grupowa, jak i superwizja grupowa to „uboższe” odmiany pracy w porównaniu do terapii indywidualnej. Takie myślenie najczęściej idzie w parze z wyobrażeniem, że terapia lub superwizja grupowa to nic innego jak praca z pojedynczą osobą w obecności biernie oczekujących lub gorzej – aktywnie oceniających pozostałych uczestników. Takie myślenie i sposób pracy terapeuty czy superwizora pracującego z grupami byłoby oczywistym zaprzepaszczeniem potężnego akceleratora zmiany i rozwoju, jakim są zasoby uczestników grupy, oraz zjawisk, które dzieją się w tzw. małych grupach społecznych (Bernard, 1999).

Czytaj więcej

Nastolatki i dorośli – różnice międzypokoleniowe

„Przebieg procesu rozwoju i osiągnięcia rozwojowe to rezultat różnorodnych interakcji jednostki z otoczeniem. Każdorazowa zmiana wymagań otoczenia fizycznego i społecznego tworzy nową sytuację psychologiczną, w której konieczne jest – aby sobie z nimi poradzić – opanowanie nowych kompetencji. Z kolei opanowanie nowych kompetencji powoduje zwrotnie spostrzeganie jednostki przez siebie i przez otoczenie jako bardziej kompetentnej niż wcześniej i zmianę wymagań oraz oczekiwań wobec siebie (oczekiwania wewnętrzne) i względem niej (oczekiwania zewnętrzne)” (Grzegorzewska, Cierpiałkowska, Borkowska, 2020: 64).

Czytaj więcej