Początkiem swoistej rewolucji poznawczej było Symposium on Information Theory z dnia 11 września 1956 r., które odbyło się w Massachusetts Institute of Technology. To tam narodziła się idea opisywania procesów poznawczych człowieka w taki sposób, aby można je odtworzyć za pomocą maszyny liczącej. Stało się to początkiem intensywnego rozwoju psychologii poznawczej, a także badań nad rozwojem sztucznej inteligencji (Friesen i Feenberg, 2007).
W świecie zdominowanym z jednej strony przez psychoanalizę, a z drugiej przez behawioryzm intensywnie zaczyna się rozwijać wiedza o ludzkich procesach poznawczych, a prace niektórych badaczy szczególnie kształtują rozwój podejścia poznawczego (tab. 1).
Tabela 1. Wybrane zjawiska, których opisanie wpłynęło na rozwój terapii poznawczo-behawioralnej (oprac. własne)
Iwan Pawłow (1819–1936) |
Pierwsze badania rosyjskiego fizjologa nad rolą bodźców warunkowych i bezwarunkowych |
Burrhus F. Skinner (1904–1990) |
Wprowadzenie rozumienia wzmocnienia jako zjawiska odnoszącego się do reakcji na bodziec, a nie samego bodźca |
Albert Bandura (1925–2021) |
Badania nad rolą samowzmacniania i mechanizmów je regulujących oraz kształtowania się ich na przestrzeni życia pacjenta |
Albert Ellis (1913–2007) |
Twórca terapii racjonalno-emotywnej, która źródło cierpienia pacjentów z zaburzeniami psychicznymi łączy z ich nieracjonalnymi przekonaniami o świecie |
Aaron T. Beck (1921–2021) |
Twórca i ojciec terapii poznawczej, jego badania i publ... |