Dział: Psychiatria w psychologii

Działy
Wyczyść
Brak elementów
Wydanie
Wyczyść
Brak elementów
Rodzaj treści
Wyczyść
Brak elementów
Sortowanie

Farmakoterapia u pacjentów z zaburzeniem osobowości borderline

Osoby cierpiące na zaburzenie osobowości borderline (ang. borderline personality disorder – BPD) prezentują zróżnicowany obraz kliniczny. 
Kryteria obowiązujących aktualnie klasyfikacji (zarówno DSM-5, jak i ICD-11) wskazują na dziewięć osiowych cech tego zaburzenia, z których wystąpienie pięciu uzasadnia sformułowanie diagnozy BPD. Symptomatologia pacjentów z BPD jest jednak dużo bardziej zróżnicowana z uwagi na występowanie u nich trudności nieujętych w kryteriach, a także z powodu objawów, które uzasadniają równoległe rozpoznanie tzw. zaburzeń współwystępujących. 

Czytaj więcej

Uważność i wirtualna rzeczywistość – innowacyjne podejście do terapii schizofrenii

Leczenie osób z zaburzeniami ze spektrum schizofrenii zazwyczaj koncentruje się na łagodzeniu objawów za pomocą farmakoterapii oraz psychoterapii. Mimo to taka strategia często okazuje się niewystarczająca, co skłania naukowców i terapeutów do poszukiwania alternatywnych metod. Wśród nich coraz większe zainteresowanie budzą podejścia bazujące na akceptacji objawów i technikach medytacyjnych, zwłaszcza uważności (mindfulness).

Czytaj więcej

Skuteczność podejścia skoncentrowanego na rozwiązaniach w kontekście psychiatrycznym

W podejściu skoncentrowanym na rozwiązaniach diagnoza psychiatryczna jest uznawana za jedną z form nazywania specyficznego zjawiska w życiu klienta. Jest to skrócona nazwa, jedna z wielu możliwych. Diagnoza określa zbiorczo obraz kliniczny zawierający grupę objawów. Taki skrót językowy może być bardzo przydatny podczas konsultacji psychiatrycznej, kiedy lekarz musi w krótkim czasie zorientować się, jakie leki należy dobrać. Jednak ta sama grupa objawów nie przejawi się w sposób identyczny u dwóch różnych osób.

Czytaj więcej

Czynności osi neuroendokrynnych, zaburzenia immunologiczne i zaburzenia rytmu okołodobowego w diagnozie depresji

Brak jest jednorodnej koncepcji powstawania zaburzeń depresyjnych. Najczęściej jednak podnosi się znaczenie współwystępowania w jej etiologii oddziaływań psychologicznych, środowiskowych oraz czynników biologicznych i genetycznych. Powstały teorie opierające się na modelach psychologicznych, biologicznych oraz społecznych czy neuronalnych, w których opisuje się przemiany zachodzące w obrębie ośrodkowego układu nerwowego, całego organizmu oraz otaczającego go świata, prowadzące do powstania depresji. Stres w szeroko pojętym zakresie (jako np. emocja, choroba somatyczna, substancja toksyczna) może być czynnikiem wyzwalającym zaburzenie. Jego oddziaływanie wpływa również na czas trwania choroby, jej chroniczność, tendencję do nawrotów i lekooporność.

Czytaj więcej

Długotrwałe przyjmowanie kannabinoidów a zmiany

Alkohol i konopie indyjskie są jednymi z najpopularniejszych substancji psychoaktywnych w Europie. Jeden na sto dorosłych Europejczyków używa konopi indyjskich codziennie (Aleksandrowicz, 2013: 5). Środki psychoaktywne zawarte w konopiach zalicza się do grupy kannabinoidów, a najistotniejszym z perspektywy badania zjawiska narkomani jest tetrahydrokannabinol 

Czytaj więcej

Neuropsychologiczne podłoże zaburzeń osobowości

Osobowość to całokształt mechanizmów, na które składają się głęboko zakorzenione cechy psychiczne, inteligencja oraz możliwości adaptacyjne jednostki (Gałecki, 2023). Termin „osobowość” często jest kojarzony z pojęciami pokrewnymi – „temperament” i „charakter”. Osobowość człowieka związana jest z poczuciem własnej tożsamości, która kształtuje nas jako indywidualną jednostkę.

Czytaj więcej

Wpływ chorób przenoszonych drogą płciową na życie seksualne pary – w jaki sposób pracować z parą nad poprawą jakości relacji intymnych?

Choroby przenoszone drogą płciową są powszechnym zjawiskiem, które ma wpływ na życie seksualne par i inne obszary relacji. Ich rozprzestrzenianie się z roku na rok rośnie, co może znacząco wpływać na życie pary, nie tylko seksualne.

Czytaj więcej

Wskazania do diagnozy w kontekście etiologii i rozwoju schizofrenii

Teorii na temat etiologii schizofrenii, jak też na temat czynników spustowych wyzwalających psychozę, jest wiele. W większości hipotezy te wzajemnie się uzupełniają, łącząc wiedzę z różnych zakresów medycyny. Najczęściej podnosi się znaczenie różnych, szeroko rozumianych czynników środowiskowych oraz podatności genetycznej. Nie do końca jest jasny udział poszczególnych czynników w etiologii schizofrenii, jednak z całą pewnością wszystkie je można uznawać za ważne dla możliwości zachorowania. Istotne jest, że schizofrenii nie można uznać za chorobę dziedziczną, ponieważ o jej wystąpieniu decyduje splot czynników środowiskowych oraz genetycznych.

Czytaj więcej

Zaburzenia osobowości w populacji dzieci i młodzieży – trudności diagnostyczne oraz postępowanie terapeutyczne

Zaburzenia osobowości są jednymi z najczęściej występujących zaburzeń psychicznych. Szacuje się, iż na przestrzeni całego życia około 10−13% populacji ogólnej spełnia kryteria co najmniej jednego z zaburzeń osobowości (Weissman, 1993).

Czytaj więcej

Nadużywanie przez młodzież substancji psychoaktywnych – aktualne trendy i wyzwania dla specjalistów

Zrozumienie przyczyn sięgania przez młodzież po substancje psychoaktywne, a także skuteczne zapobieganie ich używaniu i nadużywaniu jest niezwykle istotnym zadaniem dla każdego, kto ma kontakt z nastolatkami i towarzyszy im w procesie rozwoju, szczególnie w dzisiejszych czasach. Wymaga także podejmowania działań na rzecz adekwatnego dostosowania systemu prawnego, edukacji, profilaktyki oraz pomocy osobom, które same sobie nie radzą.

Czytaj więcej

Zaburzenia zachowania u dzieci i młodzieży a zaburzenia z deficytem uwagi i nadaktywnością

Model hipotezy cechy impulsywności (Bauchaine i wsp.) zakłada, że u podstaw behawioralnej ekspresji objawów ADHD oraz zaburzeń opozycyjno-buntowniczych (ODD) i zaburzeń zachowania (CD) leży ogólny czynnik impulsywności. Nieuwaga występująca w ADHD rozumiana jest tu jako wtórna w stosunku do objawów związanych z nadruchliwością i impulsywnością. Hipoteza zakłada, że dzieci prezentujące nasilone trudności z kontrolą impulsów i nadruchliwością w wieku przedszkolnym mogą rozwinąć ODD we wczesnym dzieciństwie, a następnie zaburzenia zachowania w okresie młodzieńczym i wreszcie antyspołeczne zaburzenia osobowości w okresie wczesnej dorosłości. Rozwój w kierunku zaburzeń eksternalizacyjnych zależny jest jednak od wpływu określonych środowiskowych czynników ryzyka (na podst. R. Gomez i wsp., 2022). Natomiast przegląd literatury dotyczącej neuroobrazowania struktury mózgu sugeruje, że istnieją różnice w patofizjologii ADHD i zaburzeń zachowania (Rubia, 2011).

Czytaj więcej