Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

1 kwietnia 2019

NR 14 (Marzec 2019)

Już czas na sen...

0 100

Tak śpiewali Starsi Panowie w latach 60. XX w. Czy u progu trzeciego dziesięciolecia XXI w. znaleźliśmy już czas na sen? Czy wiemy, ile powinniśmy spać? Czy tyle śpimy? Czy sen jest dla nas ważny, a może jest przeszkodą w osiąganiu ważnych życiowych celów?

Sen jest podstawowym procesem życiowym. Jest konieczny do regeneracji mózgu, całego organizmu, a także do przeżycia. Wiemy, że całkowite pozbawienie snu prowadzi u szczurów laboratoryjnych do szeregu zmian ogólnoustrojowych i w końcu do śmierci w ciągu 11–32 dni. Główne hipotezy dotyczące funkcji snu to oszczędzanie energii, odnowa zapasów energii w mózgu i usuwanie z niego produktów przemiany materii nagromadzonych w trakcie czuwania, wzmocnienie odporności organizmu oraz przywrócenie sprawności psychomotorycznej, która ulega zmniejszeniu w czasie czuwania. Sen odgrywa istotną rolę w procesach uczenia, pamięci i plastyczności mózgu.

Wiemy, że sen jest nieodzowny, ale z drugiej strony zabiera nam 1/3 naszego cennego czasu. Szef popularnej telewizji internetowej powiedział niedawno, że sen jest naszym rywalem, co wywołało oburzenie i sprzeciw wśród światowych ekspertów snu. I rzeczywiście, wiele wskazuje na to, że w ciągu ostatniego stulecia długość snu ulega skróceniu, dotyczy to szczególnie ostatnich 20–30 lat. Coraz mniej czasu przeznaczamy na to, aby się wyspać, za to coraz więcej czasu zabiera nam praca i dojazdy, a także korzystanie z komputerów, telefonów komórkowych i oglądanie telewizji. Okazuje się, że ludzie, którzy żyją jeszcze na terenach niezelektryfikowanych, zasypiają o godzinę wcześniej i ich sen jest dłuższy niż u osób mieszkających na terenach, do których dotarła już elektryczność.

Nasze współczesne problemy ze snem rozpoczęły się pod koniec XIX w. wraz z wynalezieniem żarówki elektrycznej. Od tego czasu nastąpiła istotna zmiana naszych nawyków. Przestaliśmy doświadczać ciemności po zmroku, wieczory wypełniamy aktywnością i opóźniamy zasypianie. Szacuje się, że Thomas Edison, genialny wynalazca żarówki zabrał ludzkości 1–2 godzin snu. Sam był znany z niewielkiego zapotrzebowania na sen, bowiem wystarczały mu 3–4 godziny snu w nocy. Edison mówił, że sen jest stratą czasu, reliktem jaskiniowców, a ludzie według niego sypiają o 100% za dużo. Wierzył, że jego wynalazek uwolni ludzkość od brzemienia snu. Mimo tych przekonań Edison jednak korzystał z dobrodziejstw snu. Każdego dnia zapadał w krótkie energetyzujące drzemki (ang. power nap). Zachowało się wiele zdjęć wynalazcy drzemiącego w ciągu dnia w różnych miejscach, np. na łące, pod drzewem itp. W jego pracowni i bibliotece stały na stałe łóżka, aby wynalazca w każdej chwili mógł się zdrzemnąć. Drzemki pomagały mu zachować czujny umysł i produktywność w ciągu wielu godzin intensywnej pracy. Czy Edison miał rację? Czy rzeczywiście śpimy o 100% za dużo?

Ile czasu powinniśmy przeznaczać na sen?

Największą zmienną długości snu jest wiek. Im jesteśmy starsi, tym mniej snu potrzebujemy. Noworodki przesypiają 2/3 doby. W pierwszych miesiącach i latach życia zapotrzebowanie na sen gwałtownie maleje, ale nadal pozostaje na wyższym poziomie niż w dorosłości. Zgodnie z zaleceniami ekspertów dzieci przedszkolne (3–5 lat) powinny przesypiać 10–13 godzin na dobę, dzieci szkolne (6–13 lat) 9–11 godzin, a nastolatki (14–17 lat) potrzebują 8–10 godzin snu. Młodzi dorośli i dorośli (18–25 i 26–64 lat) powinni przesypiać 7–9 godzin, a osoby starsze (pow. 65 lat) 7–8 godzin na dobę. Norma długości snu 7–9 godzin uwzględnia to, że różnimy się zapotrzebowaniem na sen. Jedni z nas potrzebują siedmiu, inni ośmiu, a jeszcze inni dziewięciu godzin, aby się wyspać. Większość z nas wie, ile godzin snu jest wystarczająca, aby być wypoczętym i dobrze się czuć w ciągu dnia. Są też osoby zdrowe, bez zaburzeń snu, które potrzebują bardzo mało lub bardzo dużo godzin snu i o tych osobach przeczytacie Państwo w dalszej części artykułu.

Wytyczne i zalecenia pokazują nam, ile czasu powinniśmy przeznaczać na sen, a jak to wygląda w rzeczywistości?

Nie mam czasu na sen

Raport z badania TNS Polska z 2015 r. pokazuje, że chociaż zdecydowana większość Polaków (74%) deklaruje, że sen jest dla nich cenny i 53% osób dorosłych przeznacza na niego 7–8 godzin, to jednak aż 45% badanych ocenia, że nie wysypia się z powodu wielu obowiązków rodzinnych i zawodowych. Aż 30% dorosłych Polaków sypia w tygodniu tylko 5–6 godzin, a 6% pięć godzin i mniej. Krótki sen deklarowali częściej menedżerowie, przedsiębiorcy i freelancerzy. Dla 14% badanych sen jest luksusem. Według badania CBOS z 2016 r. 8% dorosłych Polaków deklaruje, że sypia regularnie mniej niż sześć godzin, a prawie połowa badanych ma przynajmniej jedną taką noc w tygodniu. Polacy przedstawiają się jako naród przewlekle niewyspany, ale nie jesteśmy osamotnieni. Podobny trend obserwuje się w innych krajach uprzemysłowionych. Najczęstszym problemem ze snem u osób bez zaburzeń snu jest obecnie jego skracanie.
Długość snu jest wartością indywidualną i zależy od szeregu czynników. Mają tu udział czynniki genetyczne, które regulują nasze zapotrzebowanie na sen. Jednak wpływają one na długość snu w nie więcej niż 40%. Wiele zależy od naszych preferencji i trybu życia. W Stanach Zjednoczonych średnia długość snu w 1960 r. wynosiła 8 godzin, a w 2005 r. już tylko siedem godzin. Stwierdzono, że najkrócej sypiają osoby w średnim wieku – 40- i 50-latkowie. Ponadto wiele osób skraca sen w tygodniu, a odsypia w weekendy.
Co więcej, mamy tendencję do przeszacowywania długości snu. Wydaje nam się, że śpimy wymagane siedem godzin, jednak w rzeczywistości śpimy krócej, więc jesteśmy narażeni na przewlekły niedobór snu. Bezpośrednim następstwem niedoboru snu jest gorsza sprawność psychomotoryczna i senność w ciągu dnia. Uważa się, że senność za kółkiem może być przyczyną 15–33% śmiertelnych wypadków samochodowych.

Młodzi niewyspani

Przestrzeganie norm długości snu jest szczególnie ważne u dzieci, które mają stosunkowo dużą potrzebę snu. Problem narasta w grupie nastolatków, u których dochodzi do opóźnienia zasypiania. Nastolatki odczuwają senność w późniejszych godzinach niż młodsze dzieci, a muszą wstawać o stałej porze, aby zdążyć do szkoły, więc w rezultacie tego śpią krócej. W ten sposób narasta u nich dług snu, który „spłacają”, odsypiając w weekendy, co wtórnie zaburza rytm okołodobowy i prowadzi do dalszego opóźniania fazy snu. Przewlekły niedobór snu powoduje u nastoletnich dzieci szereg niekorzystnych następstw, m.in. senność w ciągu dnia, zasypianie na lekcjach, zaburzenia koncentracji uwagi i pamięci, zaburzenia emocjonalne, zaburzenia nastroju, impulsywność, pogorszenie wyników w nauce i inne. Stwierdzono też związek pomiędzy skracaniem snu u nastolatków a większym ryzykiem otyłości, cukrzycy typu II, hipercholesterolemii i chorób sercowo-naczyniowych. Okazuje się, że opóźnienie pierwszej lekcji o 1/2 godziny z 8.00 na 8.30 spowodowało istotne wydłużenie snu u nastolatków oraz poprawę koncentracji uwagi, nastroju i motywacji.
Nie zawsze mamy wpływ na to, o której nasza nastoletnia pociecha rozpoczyna zajęcia szkolne, ale możemy mieć wpływ na to, co robi przed zaśnięciem. Bardzo duże znaczenie ma używanie urządzeń ekranowych, tj. telefon komórkowy, tablet, laptop, telewizor. Niebi...

Ten artykuł dostępny jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Psychologia w praktyce"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy