Czym zatem jest Self-Reg?
W dużym skrócie o Self-Reg można napisać, że to nauka samoregulacji obejmująca umiejętne regulowanie poziomu pobudzenia i odbudowywanie zasobów energii. Na „self-regową” pracę składa się pięć kroków, w ramach których rozpoznawane są stresory z pięciu kategorii (biologicznej, emocjonalnej, poznawczej, społecznej, prospołecznej). Można się spotkać z opiniami, że nauka samoregulacji to metoda lub narzędzie. Wydaje się jednak, że mówienie o Self-Reg jako o koncepcji, która obejmuje szersze spojrzenie, jest bardziej trafne. Zawiera ona bowiem spójne i całościowe spojrzenie na dziecko, człowieka, w szczególności w kontekście stresu.
Self-Reg to koncepcja, która powstała w oparciu o liczne badania naukowe, prowadzone w Kanadzie w Mehrit Centre, przez zespół dr Stuarta Shankera współpracujący z Trent Univeristy (Kanada). Aktua- lnie o Self-Reg można przeczytać w kilku książkach dr. Stuarta Shankera, np. Self-Reg: How to Help Your Child (And You) Break the Stress Cycle and Successfully Engage with Life, (Self-Reg Jak pomóc dziecku (i sobie) nie dać się stresowi i żyć pełnią możliwości), a także w Calm, Alert, and Learning: Classroom Strategies for Self-Regulation (planowana jest polska wersja książki). W 2016 roku w Polsce miała miejsce premiera książki Self-Reg jak pomóc dziecku (i sobie) nie dać się stresowi i żyć pełnią możliwości? Za sprawą Natalii Fedan, psycholożki i tłumaczki książki metoda zyskała większe rzesze zwolenników. Coraz więcej rodziców, psychologów i pedagogów chce poznać podejście Self-Reg i wcielić je w swoje życie oraz swojej rodziny.