Grupa integracyjna dla młodzieży ze spektrum autyzmu

Studium przypadku

Dorastanie jest okresem rozwojowym, podczas którego budowanie tożsamości odbywa się w kontekście grupy, kontaktu z rówieśnikami. Młodzież z zaburzeniami ze spektrum bardzo potrzebuje tych relacji, choć często ich nie ma. Grupa terapeutyczna ma szansę stać się taką przestrzenią.

Zaburzenia ze spektrum autyzmu należą do najbardziej rozpowszechnionych zaburzeń neurorozwojowych (DSM-5, ICD-11), a ich objawy dotyczą dwóch sfer funkcjonowania:

  • trudności w komunikacji społecznej i w zakresie interakcji społecznych,
  • ograniczone, powtarzające się wzorce zachowań, zainteresowań lub czynności.
     

Deficyty obserwowane w ramach pierwszej grupy objawów dotyczą w różnym nasileniu komunikacji niewerbalnej, także kontaktu wzrokowego, empatii, odwzajemniania się społeczno-emocjonalnego, umiejętności rozpoczynania i kontynuowania rozmowy, relacji społecznych w znaczeniu kontaktów przyjacielskich, intymnych. Do drugiej grupy zalicza się występowanie manieryzmów, schematów ruchowych, sztywnych wzorców czynności i zainteresowań wyrażających się między innymi potrzebą niezmienności, nadmierną intensywnością zainteresowań, związaną z mało elastycznym sposobem ich realizacji, nadmierną lub niedostateczną reakcją na bodźce zmysłowe. Objawy ASD powodują istotne ograniczenia w funkcjonowaniu społecznym, szkolnym, a następnie zawodowym.

Zagadnienia związane z etiologią, diagnozą i możliwościami leczenia ASD wykraczają poza ramy niniejszego artykułu. Warto jedynie dodać, że mimo wzrastającej u rodziców i specjalistów świadomości problemów, nadal spotyka się młodzież, która diagnozowana jest późno, właśnie w okresie adolescencji. Dotyczy to tzw. wysokofunkcjonujących osób z ASD, u których nie współistnieją inne zaburzenia neurorozwojowe, takie jak niepełnosprawność intelektualna. W okresie dorastania zmienia się charakter objawów i pojawiają się odmienne niż dotąd czynniki rozwojowe i potrzeby, których zaspokojenie jest trudne w kontekście objawów ASD.

Skutkiem tego u adolescentów z ASD obserwuje się jeszcze większy niż u ich rówieśników bez tego zaburzenia przyrost ujawniania się zaburzeń emocjonalnych i psychicznych. I tak, zaburzeniami najczęściej współwystępującymi z ASD są:

  • zespół nadpobudliwości ruchowej z deficytem uwagi (28%),
  • zaburzenia lękowe (20%),
  • zaburzenia snu i czuwania (13%),
  • zaburzenia kontroli impulsów i zaburzenia zachowania (12%),
  • zaburzenia depresyjne (11%),
  • zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne (9%),
  • tiki (9%),
  • zaburzenia afektywne dwubiegunowe (5%),
  • zaburzenia ze spektrum schizofrenii (4%).
     

W gabinecie najczę...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Przypisy