W jaki sposób „uwewnętrzniamy”?
Introjekcja jest zaadaptowanym przez Gestalt psychoanalitycznym określeniem na dziecięcą receptywność i oznacza uczenie się poprzez przyjmowanie wartości, zasad i sposobów postępowania ze środowiska – np. środowiska rodzicielskich autorytetów – bez podawania w wątpliwość samego przekazu lub jego źródła (Perls i wsp., 2022). Fritz Perls rozwija swoją koncepcję introjekcji w Ego, Hunger and Aggression: A Revision of Freud’s Theory and Method, gdzie dyskutuje z Freudem i zauważa, że: „Introjekcja oznacza zachowanie struktury wchłoniętej rzeczy, podczas gdy organizm potrzebuje jej destrukcji” (Perls, 2011). Ta struktura może dotyczyć określonego przekonania, zachowania czy jakości, a także ocen dotyczących tego, co „słuszne” i co „niewłaściwe”, tego, co „należy” oraz co „nie wypada”. Początek procesu introjekcji poetycko przedstawiają Erving i Miriam Polsterowie: „Nakazy zaczynają się wcześnie i często są bardzo różne od tego, co dziecko czuje i czego potrzebuje. Dusza się męczy. Pewność dziecka wyczerpują zewnętrzne autorytety, których sądy osadzają się w nim, erodując jego własną wyraźną tożsamość i otwierając go na dorosłych konkwistadorów, którzy przejmują terytorium. Poddanie się najpierw napawa wstrętem, a później zostaje zapomniane” (Polster, Polster, 1974, s. 72–73, tłum. własne).
Życie dziecka znajduje się w rękach obcego, który decyduje, co wolno robić, a czego robić nie wolno, co dziecko może czuć i czego czuć nie powinno, bo jest to podejrzanym odstępstwem. Opór w odniesieniu do tego, co „się powinno/nie powinno”, jest dławiony, ponieważ na tym polega sens „powinności”, że jest ona nadrzędna wobec autentyczności. Grzeczne dziecko ma realizować powinności i unikać niestosowności. „Wmawia się dziecku, że ma być grzeczne, posłuszne, pełne szacunku” – opisuje ten proces Laura Perls (Perls, 1992, s. 38, tłum. własne) i zwraca uwagę, że rodzice osiągają ten cel, tłumiąc zdrową agresję dziecka, strasząc go karą albo wycofaniem miłości.
Co dzieje się dalej?
„Osoba, która przełknęła w całości wartości swoich rodziców, swojej szkoły i swojego społeczeństwa, wymaga, aby życie toczyło się, jak do tej pory. Kiedy świat wokół niej się zmienia, może doświadczać niepokoju i reagować defensywnością. Manipuluje swoją własną energią, wspierając introjektowane standardy, a jednocześnie stara się utrzymać swoje zachowanie tak całkowicie zintegrowane, jak to tylko możliwe, z tym »odziedziczonym« poczuciem słuszności i niesłuszności. Nawet kiedy introjekcja się udaje, to znaczy, kiedy jest zgodna z faktycznym światem, w którym osoba żyje, wciąż płaci ona wysoką cenę, ponieważ zrezygnowała z poczucia wolnego wyboru w swoim życiu” (Polster, Polster, 1974, s. 73, tłum. własne).
W świecie introjektów krytyk wewnętrzny może być strażnikiem wchłoniętych przekonań i/lub wartości. Nadzoruje przymusową pracę ciała próbującego urzeczywistnić nieosiągalny obraz self oraz każe za wykroczenia wobec tego, co właściw...
Dołącz do grona specjalistów, którzy stale pogłębiają swoją wiedzę
Co dwa miesiące otrzymuj sprawdzone narzędzia i artykuły tworzone przez ekspertów-praktyków. Pogłębiaj wiedzę, pracuj sprawniej, pewniej i bądź przygotowany na najbardziej skomplikowane przypadki.