Oddech – droga do pełni życia

Metody terapii Otwarty dostęp

Praca z oddechem zdobywa coraz szersze kręgi zwolenników. Oddech jest zawsze przy nas obecny i możemy z niego korzystać „za darmo”. Jest „gotowy do użycia” w każdej chwili, jeśli nauczymy się, jak go odpowiednio stosować.

Praca z oddechem wspiera współczesnego człowieka w trzech głównych obszarach. Każdy z nich obejmuje nieco inne sposoby pracy oddechem lub te same techniki są używane w innych celach:

POLECAMY

  1. Do radzenia sobie ze stresem na co dzień poprzez rozluźnianie systemu nerwowego i napięcia ciała, budowanie stabilności i równowagi emocjonalnej, podnoszenie odporności psychicznej i fizycznej, utrzymywanie pożądanego nastroju i odpowiedniego poziomu energii.
  2. Do uwolnienia ciała i psychiki z niekorzystnych uwarunkowań. Najczęściej w gabinecie lub na warsztacie można pracować nad schematami myślenia i odczuwania, które ograniczają drogę do realizowania siebie i nawiązywania związków o głębokiej wartości. Ponadto do uwolnienia ciała od chronicznych napięć prowadzących do chorób i określonych sposobów przeżywania. Napięcia fizyczne powstają w reakcji na określone formy kontaktu z otoczeniem i jeśli nie są rozładowywane na bieżąco, powodują określone sposoby odpowiedzi na sytuacje życiowe – niejako konteksty i osoby uruchamiają istniejące napięcia fizyczne i powiązane z nimi emocje. Praca nad reorganizacją tych psychofizycznych napięć i ich stopniowe rozładowanie to droga do osiągania fizycznej pełni i zwiększanie psychicznego komfortu.
  3. Do poszerzania świadomości prowadzącej do rozwoju duchowego. Przez rozwój duchowy rozumiem tutaj jako zdolność do odczuwania połączenia z sobą samym, współczucia wobec siebie i innych, a także do odczuwania głębokiego związku z naturą i procesem życia.

Te trzy obszary mają płynne granice i czasem na siebie nachodzą.

Oddech na co dzień

Codzienna praktyka oddechu jest niczym codzienna higiena. Nie kwestionujemy mycia zębów, ponieważ chcemy czuć się świeżo. W podobny sposób na poziomie psychicznym i fizycznym możemy dbać o siebie za pomocą oddechu.

Najpopularniejsze są oddechowe praktyki uważności, praktyki antystresowe i podnoszące odporność. W niniejszym artykule przedstawiam badania wskazujące na ich rezultaty i opis praktyk do codziennego zastosowania.

Uczestnicy praktyki oddechu i sesji oddechu relacjonują swoje doświadczenia następująco:

Anna Jaworowska – psycholog, praktyk jogi i oddechu
„Mimo aktywnego trybu życia, zdrowej diety i generalnie dbania o siebie jako człowiek wysokowrażliwy nabawiłam się przez lata wielu przykrych konsekwencji życia w chronicznym stresie i napięciu. Praca z oddechem wniosła wyraźne zmiany do każdej sfery mojego życia, ale dziś o tym, jak praca nad sobą w sesjach oddechowych wpłynęła na moje zdrowie. 
Dzięki oddechowi:

  • poczułam rozluźnienie całego ciała, w szczególności karku, okolic miednicy, pospinanej twarzy i żuchwy: dosłownie jakby ktoś zdjął ze mnie ogromny ciężar, który nieświadomie dźwigałam;
  • pozbyłam się uciążliwych bólów głowy, które pojawiały się u mnie po każdym intensywnym dniu (czyli właściwie przyjmowałam to za standard, nie wiedziałam, że w ogóle można żyć bez bólu głowy);
  • wyregulowałam swoje hormony: od stresu nabawiłam się niedoczynności tarczycy, poziom TSH wrócił do normy, znikły też guzki w obrazie USG piersi, które pojawiły się w momencie największego rozchwiania hormonalnego;
  • zmniejszyła się moja potliwość, z którą borykam się, odkąd pamiętam, i która była dla mnie czymś bardzo przykrym i wstydliwym (osoby, które znają ten problem, wiedzą, jak trudno jest z tym funkcjonować);
  • znacząco złagodziły się dolegliwości podczas menstruacji: właściwie nie funkcjonowałam przez dwa pierwsze dni okresu bez środków przeciwbólowych, teraz ich nie potrzebuję...

Artykuł jest dostępny dla zalogowanych użytkowników w ramach Otwartego Dostępu.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz bezpłatne konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałów pokazowych.
Załóż bezpłatne konto Zaloguj się

Przypisy