Na superwizję poświęca się ogrom czasu z czteroletniego szkolenia w psychoterapii poznawczo-behawioralnej, uznając ją za jeden z najważniejszych elementów. Nierzadko też jest to ta część szkolenia, która budzi najwięcej obaw, wyzwala lęk przed oceną i ekspozycją społeczną. To zupełnie zrozumiałe, bo w trakcie superwizji szkoleniowej każdy jej uczestnik zobowiązany jest pokazać kawałek swojej realnej pracy jako terapeuta, czyli przedstawić sporządzoną przez siebie konceptualizację pacjenta bądź zaprezentować nagranie przeprowadzonej sesji.
Kodeks Etyczny Polskiego Towarzystwa Terapii Poznawczej i Behawioralnej (PTTPB) określa, że korzystanie z superwizji jest zarówno prawem, jak i obowiązkiem psychoterapeuty. Z kolei „Standardy psychoterapii poznawczo-behawioralnej Polskiego Towarzystwa Terapii Poznawczej i Behawioralnej” wskazują, jaka minimalna liczba godzin szkoleniowych powinna być poświęcona superwizji pracy terapeutów, a także w jakim wymiarze certyfikowany psychoterapeuta powinien poddawać swoją pracę superwizji. Oznacza to, że superwizja – choć najbardziej inten...
Jak przygotować się do superwizji? O superwizji poznawczo-behawioralnej
Wersja audio dostępna tylko dla prenumeratorów
Superwizja jest nieodzowną częścią procesu uczenia i przygotowywania się do zawodu psychoterapeuty. Większość terapeutów poznawczo- -behawioralnych spotyka się z nią i zapoznaje po raz pierwszy podczas szkolenia psychoterapeutycznego.