Coaching telefoniczny w DBT

Narzędziownia

Wersja audio dostępna tylko dla prenumeratorów

Kup teraz

Nieodłącznym elementem terapii w modelu DBT jest możliwość konsultacji telefonicznych z terapeutą indywidualnym. Jest to element odróżniający DBT od innych modeli terapii, a zarazem wywołujący wiele emocji u początkujących terapeutów. Postaram się przybliżyć, dlaczego nie należy się tego obawiać, ale również z jakich powodów może to być jeden z głównych mechanizmów zmiany u pacjentów. 

Istnieje kilka dobrych powodów do włączenia coachingu telefonicznego do terapii. Wymienię je pokrótce poniżej:

1.     Uczenie pacjentek skutecznego i bezpośredniego proszenia o pomoc
Osoby z dysregulacją emocji często nauczyły się w swoim otoczeniu nieadekwatnej ekspresji, np. dopiero dramatyczne gesty, jak okaleczanie się, były dla otoczenia powodem zwrócenia uwagi i udzielenia pomocy. Z drugiej strony prośby o pomoc i sygnały o złym samopoczuciu mogły być unieważniane przez najbliższe osoby. Możliwość dzwonienia do terapeuty ma na celu kształtowanie umiejętności adekwatnego proszenia o wsparcie i wzmacnianie tego zachowania przez udzielanie niezbędnej pomocy od razu. W toku terapii celem jest z jednej strony wzmacnianie częstotliwości telefonów u tych pacjentek, które z powodu wstydu lub lęku w ogóle nie chcą tego robić, jak i umiejętne uczenie regulacji emocji u tych pacjentek, które proszą o pomoc z intensywnością i częstotliwością, która przekracza granice osoby pomagającej. 

2.     Generalizacja umiejętności behawioralnych nabytych na terapii
Terapia behawioralna z definicji obejmować musi wspieranie generalizacji skutecznych strategii radzenia sobie na wszystkie konteksty życiowe. Zdrowsze pacjentki są zwykle w stanie zrobić to samodzielnie, jednak większość pacjentek z borderline może wymagać wsparcia i szczegółowych instrukcji „na żywo”. Pamiętajmy, że mechanizm pozornej kompetencji sprawia, że terapeuci mogą być skłonni postrzegać pacjentki jako radzące sobie lepiej, niż ma to miejsce w rzeczywistości. Oferując coaching telefoniczny, uprawomocniamy fakt, że nauka nowych zachowań jest trudna i wymaga wsparcia. 

3.     Rozwiązywanie sytuacji kryzysowych, w tym kryzysów samobójczych
Pacjentki z tendencjami samobójczymi mogą przejawiać zgeneralizowane działania samobójcze lub parasamobójcze w reakcji na sytuacje kryzysowe. Wynika to z ograniczonej zdolności do regulowania swoich emocji i zachowania w przypadku silnego wzbudzenia. Aby nie utrwalać tych tendencji, oferujemy coaching telefoniczny jako alternatywę dla regulowania emocji na róż...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Przypisy