Świat VUCA, czyli świat niepewności, złożoności, niejednoznaczności powoduje, że otoczeni jesteśmy dużą ilością emocji. Dookoła wiele jest strachu, złości, frustracji, lęku, smutku, niepewności, wstydu. Prowadzenie rozmów z innymi często staje się dużym wyzwaniem. Powodem są emocje i umiejętność radzenia sobie zarówno z emocjami własnymi, jak i współrozmówców.
Dodatkowym elementem utrudniającym nasz kontakt z drugą osobą jest sposób komunikacji. W ostatnim czasie wiele rozmów odbywa się przez nowe kanały, dużo rozmawiamy on-line, gdzie utrudniona lub też inna jest umiejętność budowania relacji, odczuwania i bycia w kontakcie z drugim człowiekiem.
Narzędzia i kompetencje coachingowe, które wspierają prowadzenie rozmów
To wszystko sprawia, że warto rozwijać i wykorzystywać nowe umiejętności. Profesjonalny coaching, narzędzia i kompetencje coachingowe wspierają nas w prowadzeniu rozmów za sprawą przede wszystkim następujących umiejętności:
- słuchanie, w tym otwieranie się, uruchamianie ciekawości współrozmówcy,
- zadawanie otwartych pytań,
- zadanie pytań pogłębiających w kierunku poszukiwania sedna,
- zapraszanie siebie i innych do przyglądania się różnym perspektywom tych samych sytuacji,
- radzenie sobie z emocjami własnymi i innych,
- uważność i obecność,
- czerpanie informacji z różnych przestrzeni, inteligencji.
Ucząc się profesjonalnego coachingu, nie tylko uczymy się nowego zawodu, ale przede wszystkim zdobywamy umiejętności, które w codziennym życiu zawodowym i prywatnym wspierają nas w wielu sytuacjach.
Wykorzystanie narzędzi w praktyce
Co zatem zrobić, aby wykorzystać te umiejętności w rozmowie? To, co często jest trudnością w prowadzeniu rozmowy to fakt, że nie do końca rozumiemy siebie nawzajem. Często nie wiemy, o co chodzi drugiej stronie, ale jak się dobrze przyjrzeć to okazuje się, że my również mamy trudności w precyzyjnym określeniu tego, co jest wyzwaniem w tej sytuacji.
Pytania doprecyzowujące – o co pytać by mieć więcej jasności
Podczas rozmowy warto zatrzymać się na chwilę lub jeszcze przed rozmową zastanowić się nad poniższymi pytaniami:
- Co jest wyzwaniem w tej sytuacji?
- Na jakie ważne pytanie szukam odpowiedzi?
- Czego potrzebuję od tej sytuacji?
- O co chodzi w tej sytuacji?
Doprecyzowanie własnych potrzeb względem sytuacji daje nam znacznie więcej jasności, pozwala być precyzyjnym i mówić tak, że druga strona lepiej nas rozumie. Te pytania mogą być pomocne również w prowadzeniu rozmów z drugą osobą, którą to my próbujemy zrozumieć, ale poprzez mnogość wątków trudno nam określić sedno.
Intencja – pytania pomagające w jej formułowaniu
Drugim elementem, który można zastosować w prowadzeniu rozmów to ujawnienie intencji. Mówienie o tym, z jaką intencją coś robię, po co to mówię, co stoi za tym, o czym teraz rozmawiamy – wspiera drugą stronę w lepszym rozumieniu. Jednak by móc to ujawnić warto też sobie pomóc, aby precyzyjne się wypowiedzieć. W określaniu intencji może wspierać odpowiedź na następujące pytanie:
Jaką przyszłość chcę zbudować?
Praca z tym pytaniem może być wzmocniona poprzez użycie wizualizacji. Warto przenieść się w przyszłość i postarać się ją zobaczyć nie tylko z poziomu obrazu, ale też słuchu i czucia oraz przetworzyć informacje, które do nas napływają.
Wprowadzenie tych narzędzi to dobry start do rozmowy. Pozwala nam nabrać precyzji w tym, o czym chcemy rozmawiać. Te pytania i taka praca może być też pomocna dla drugiej strony. Warto wspomóc rozmówcę w doprecyzowaniu tego, co my słyszymy, aby lepiej rozumieć i odnieść się do treści. Pracę z powyższymi pytaniami możemy zastosować również jako formę przygotowania się do ważnej dla nas rozmowy. Prowadzenie dyskusji w sposób konstruktywny to często duże wyzwanie, ale wprowadzenie na stałe zmian w tym zakresie pozwala nam spokojniej, pewniej i bardziej klarownie wypowiadać się, dając komfort nawet w trudnych sytuacjach. Wykorzystywanie narzędzi coachingowych w codziennym życiu pozwala nam budować lepszą jakość własnego życia i relacji, które w nim zachodzą.
Autor: Izabela Kluzek-Kot - Certyfikowany Coach ICF, ekspert z zakresu transformacji kultury organizacyjnej, kierownik studiów podyplomowych Studium coachingu w Centrum Kształcenia Podyplomowego Uczelni Łazarskiego. Prowadzi szkolenia, warsztaty i power speach z zakresu przywództwa. Fascynuje się nowymi formami i nurtami zarządzania. Prowadzi projekty transformacyjne, rozwojowe i doradcze, wspomagając organizacje w tworzeniu nowoczesnego miejsca pracy.