Budowanie kompetencji radzenia sobie z problemami u młodzieży
Szczególnie istotne jest dążenie do budowania kompetencji radzenia sobie z problemami, że: według wyników badań dzieci i młodzież przepełnione są niskim poczuciem sprawczości, samotnością, posiadają skrajnie niską samoocenę, jak podaje Alicja Żak-Łykus ** Współczesny świat jest trudny do przewidzenia, pełen niepewności i gwałtownych zmian (świat BANI: kruchy, niespokojny, nieliniowy, niezrozumiały). Specjaliści muszą dostosowywać swoje podejście, uwzględniając nieprzewidywalne zmiany oraz rozwijając elastyczność i empatię.
Jak wspierać nastolatków w rozwijaniu kompetencji radzenia sobie z problemami?
- Indywidualizacja podejścia
Dostosuj terapię do etapu rozwoju emocjonalnego, intelektualnego i społecznego nastolatka, uwzględniając jego indywidualne potrzeby i uwarunkowania. - Zrozumienie funkcji uzależnienia
Odkryj, jakie potrzeby emocjonalne lub społeczne spełnia używanie substancji, aby zaproponować skuteczne alternatywy. - Terapia Skoncentrowana na Rozwiązaniach (TSR)
Traktuj uzależnienie jako nawyk, który można zmienić poprzez rozwijanie umiejętności radzenia sobie z problemami. - Budowanie poczucia sprawczości
Wzmacniaj przekonanie nastolatka, że ma kontrolę nad swoimi decyzjami i może wprowadzić pozytywne zmiany. - Praca nad zasobami i wyjątkami
Skup się na momentach, w których pacjent radził sobie bez substancji, i wzmacniaj te pozytywne zachowania. Wzmacniaj mocne strony i sukcesy nastolatka, aby budować pewność siebie i skuteczność w radzeniu sobie z trudnościami. - Tworzenie przestrzeni do działania
Umożliwiaj młodemu człowiekowi aktywne podejmowanie działań prowadzących do zmiany, wspierając zdrowe strategie radzenia sobie. - Eksplorowanie wyjątków w zachowaniu
Pomóż nastolatkowi dostrzec i analizować sytuacje, w których kontrolował używanie substancji. - Refleksja nad życiem bez substancji
Zachęcaj do wyobrażenia sobie życia bez uzależnienia i omówienia korzyści płynących z takiej zmiany. - Motywacja wewnętrzna
Wspieraj rozwój motywacji wewnętrznej, aby zmiana była wynikiem osobistych potrzeb, a nie zewnętrznych nacisków. - Uważność na kontekst społeczny i emocjonalny
Bierz pod uwagę kontekst społeczny i emocjonalny, w którym funkcjonuje nastolatek, i wspieraj go w radzeniu sobie z tymi czynnikami. - Stawianie realnych i osiągalnych celów
Ustalaj małe, osiągalne cele, aby stopniowo wzmacniać poczucie kontroli nad własnym życiem. - Relacja oparta na zaufaniu i szacunku
Buduj relację terapeutyczną opartą na zaufaniu, akceptacji i szacunku, aby nastolatek czuł się bezpiecznie i otwarcie mówił o problemach. - Wsparcie w radzeniu sobie z presją rówieśniczą
Ucz strategie radzenia sobie z presją grupy i budowania zdrowych relacji z rówieśnikami. - Rozwijanie umiejętności radzenia sobie ze stresem
Pomagaj w nauce skutecznych technik redukcji stresu i napięcia, takich jak techniki relaksacyjne i mindfulness. - Budowanie zdrowych relacji społecznych
Wspieraj nastolatka w nawiązywaniu i utrzymywaniu zdrowych, wspierających relacji z innymi. - Zarządzanie emocjami
Naucz nastolatka konstruktywnych metod zarządzania emocjami, aby zmniejszyć ryzyko sięgania po substancje w trudnych sytuacjach.
Nowoczesne podejścia terapeutyczne w pracy z uzależnioną młodzieżą – budowanie sprawczości i motywacji
Pomoc nastolatkom uzależnionym od substancji polega na zrozumieniu funkcji, jaką pełni uzależnienie w ich życiu, oraz wspieraniu ich w budowaniu kompetencji do radzenia sobie z problemami. Terapia powinna skupić się na zasobach, rozwijaniu umiejętności podejmowania decyzji, budowaniu poczucia sprawczości oraz pracy nad motywacją wewnętrzną do zmiany.
Jak podkreśla Alicja Żak-Łykus: Nowe trendy w pracy z młodzieżą stosującą substancje psychoaktywne obejmują pracę na zasobach młodych ludzi, w oparciu o budowanie ich poczucia sprawczości.*** Aktualną wiedzę, narzędzia diagnostyczne i terapeutyczne, w tym przykłady przykłady interwencji terapeutycznych i wskazówki oparte na ICD-11, które bezpośrednio przełożą się na skuteczność Twojej pracy terapeutycznej, znajdziesz w czasopiśmie . Zyskasz dostęp do najnowszych badań i trendów w psychoterapii dzieci i młodzieży, co pozwoli Ci aktualizować swoje podejście zgodnie z najnowszymi standardami.
Czasopismo oferuje szczegółowe opisy rzeczywistych studiów przypadków, co pozwala zobaczyć, jak teoretyczne techniki sprawdzają się w realnych sytuacjach klinicznych. Nauczysz się rozpoznawać zarówno sygnały ostrzegawcze problemów psychicznych, jak i „green flags” – dobre praktyki wspierające zdrowy rozwój dzieci i młodzieży. Dzięki artykułom na temat terapii rodzinnej poznasz skuteczne sposoby pracy z rodziną, co jest kluczowe w terapii dzieci i nastolatków. Otrzymasz również cenne wskazówki dotyczące współpracy z innymi specjalistami, jak psychiatrzy czy pedagodzy, co ułatwi Ci prowadzenie kompleksowej, interdyscyplinarnej terapii. Dodatkowo, znajdziesz tam gotowe rozwiązania do pracy w szkołach i poradniach, co jest niezwykle przydatne w kontekście pracy w placówkach edukacyjnych. Regularna lektura czasopisma nie tylko rozwinie Twoje umiejętności zawodowe, ale także zwiększy efektywność terapii, prowadząc do lepszych wyników w pracy z młodymi pacjentami.Początek formularza
Dół formularza
* Badanie Fundacji Unaweza Młode Głowy. Otwarcie o zdrowiu psychicznym, Flis, Dębski 2023.
** Alicja Żak- Łykus, Nadużywanie przez młodzież substancji psychoaktywnych – aktualne trendy i wyzwania dla specjalistów, „Psychologia Dzieci i Młodzieży”, nr 1/ 2024 (1), sierpień-wrzesień 2024.
*** Tamże.