Wzmacnianie sprawczości u nastolatków nadużywających substancji psychoaktywnych przy wsparciu Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach

Otwarty dostęp

Umiejętność radzenia sobie z trudnościami jest na szczycie listy kluczowych kompetencji, które należy wspierać u młodzieży, jak wynika z badania Młode Głowy. Otwarcie o zdrowiu psychicznym* (Flis, Dębski, 2023). Może to być szczególnym wyzwaniem terapeutycznym w przypadku młodych osób nadużywających substancji psychoaktywnych.

Budowanie kompetencji radzenia sobie z problemami u młodzieży

Szczególnie istotne jest dążenie do budowania kompetencji radzenia sobie z problemami, że: według wyników badań dzieci i młodzież przepełnione są niskim poczuciem sprawczości, samotnością, posiadają skrajnie niską samoocenę, jak podaje Alicja Żak-Łykus ** Współczesny świat jest trudny do przewidzenia, pełen niepewności i gwałtownych zmian (świat BANI: kruchy, niespokojny, nieliniowy, niezrozumiały). Specjaliści muszą dostosowywać swoje podejście, uwzględniając nieprzewidywalne zmiany oraz rozwijając elastyczność i empatię.

Jak wspierać nastolatków w rozwijaniu kompetencji radzenia sobie z problemami?

  • Indywidualizacja podejścia
    Dostosuj terapię do etapu rozwoju emocjonalnego, intelektualnego i społecznego nastolatka, uwzględniając jego indywidualne potrzeby i uwarunkowania.
  • Zrozumienie funkcji uzależnienia
    Odkryj, jakie potrzeby emocjonalne lub społeczne spełnia używanie substancji, aby zaproponować skuteczne alternatywy.
  • Terapia Skoncentrowana na Rozwiązaniach (TSR)
    Traktuj uzależnienie jako nawyk, który można zmienić poprzez rozwijanie umiejętności radzenia sobie z problemami.
  • Budowanie poczucia sprawczości
    Wzmacniaj przekonanie nastolatka, że ma kontrolę nad swoimi decyzjami i może wprowadzić pozytywne zmiany.
  • Praca nad zasobami i wyjątkami
    Skup się na momentach, w których pacjent radził sobie bez substancji, i wzmacniaj te pozytywne zachowania. Wzmacniaj mocne strony i sukcesy nastolatka, aby budować pewność siebie i skuteczność w radzeniu sobie z trudnościami.
  • Tworzenie przestrzeni do działania
    Umożliwiaj młodemu człowiekowi aktywne podejmowanie działań prowadzących do zmiany, wspierając zdrowe strategie radzenia sobie.
  • Eksplorowanie wyjątków w zachowaniu
    Pomóż nastolatkowi dostrzec i analizować sytuacje, w których kontrolował używanie substancji.
  • Refleksja nad życiem bez substancji
    Zachęcaj do wyobrażenia sobie życia bez uzależnienia i omówienia korzyści płynących z takiej zmiany.
  • Motywacja wewnętrzna
    Wspieraj rozwój motywacji wewnętrznej, aby zmiana była wynikiem osobistych potrzeb, a nie zewnętrznych nacisków.
  • Uważność na kontekst społeczny i emocjonalny
    Bierz pod uwagę kontekst społeczny i emocjonalny, w którym funkcjonuje nastolatek, i wspieraj go w radzeniu sobie z tymi czynnikami.
  • Stawianie realnych i osiągalnych celów
    Ustalaj małe, osiągalne cele, aby stopniowo wzmacniać poczucie kontroli nad własnym życiem.
  • Relacja oparta na zaufaniu i szacunku
    Buduj relację terapeutyczną opartą na zaufaniu, akceptacji i szacunku, aby nastolatek czuł się bezpiecznie i otwarcie mówił o problemach.
  • Wsparcie w radzeniu sobie z presją rówieśniczą
    Ucz strategie radzenia sobie z presją grupy i budowania zdrowych relacji z rówieśnikami.
  • Rozwijanie umiejętności radzenia sobie ze stresem
    Pomagaj w nauce skutecznych technik redukcji stresu i napięcia, takich jak techniki relaksacyjne i mindfulness.
  • Budowanie zdrowych relacji społecznych
    Wspieraj nastolatka w nawiązywaniu i utrzymywaniu zdrowych, wspierających relacji z innymi.
  • Zarządzanie emocjami
    Naucz nastolatka konstruktywnych metod zarządzania emocjami, aby zmniejszyć ryzyko sięgania po substancje w trudnych sytuacjach.

 

 

Nowoczesne podejścia terapeutyczne w pracy z uzależnioną młodzieżą – budowanie sprawczości i motywacji

Pomoc nastolatkom uzależnionym od substancji polega na zrozumieniu funkcji, jaką pełni uzależnienie w ich życiu, oraz wspieraniu ich w budowaniu kompetencji do radzenia sobie z problemami. Terapia powinna skupić się na zasobach, rozwijaniu umiejętności podejmowania decyzji, budowaniu poczucia sprawczości oraz pracy nad motywacją wewnętrzną do zmiany.

Jak podkreśla Alicja Żak-Łykus: Nowe trendy w pracy z młodzieżą stosującą substancje psychoaktywne obejmują pracę na zasobach młodych ludzi, w oparciu o budowanie ich poczucia sprawczości.*** Aktualną wiedzę, narzędzia diagnostyczne i terapeutyczne, w tym przykłady przykłady interwencji terapeutycznych i wskazówki oparte na ICD-11, które bezpośrednio przełożą się na skuteczność Twojej pracy terapeutycznej, znajdziesz w czasopiśmie  . Zyskasz dostęp do najnowszych badań i trendów w psychoterapii dzieci i młodzieży, co pozwoli Ci aktualizować swoje podejście zgodnie z najnowszymi standardami.

Czasopismo oferuje szczegółowe opisy rzeczywistych studiów przypadków, co pozwala zobaczyć, jak teoretyczne techniki sprawdzają się w realnych sytuacjach klinicznych. Nauczysz się rozpoznawać zarówno sygnały ostrzegawcze problemów psychicznych, jak i „green flags”dobre praktyki wspierające zdrowy rozwój dzieci i młodzieży. Dzięki artykułom na temat terapii rodzinnej poznasz skuteczne sposoby pracy z rodziną, co jest kluczowe w terapii dzieci i nastolatków. Otrzymasz również cenne wskazówki dotyczące współpracy z innymi specjalistami, jak psychiatrzy czy pedagodzy, co ułatwi Ci prowadzenie kompleksowej, interdyscyplinarnej terapii. Dodatkowo, znajdziesz tam gotowe rozwiązania do pracy w szkołach i poradniach, co jest niezwykle przydatne w kontekście pracy w placówkach edukacyjnych. Regularna lektura czasopisma nie tylko rozwinie Twoje umiejętności zawodowe, ale także zwiększy efektywność terapii, prowadząc do lepszych wyników w pracy z młodymi pacjentami.Początek formularza

Dół formularza

* Badanie Fundacji Unaweza Młode Głowy. Otwarcie o zdrowiu psychicznym, Flis, Dębski 2023.

** Alicja Żak- Łykus, Nadużywanie przez młodzież substancji psychoaktywnych – aktualne trendy i wyzwania dla specjalistów, „Psychologia Dzieci i Młodzieży”, nr 1/ 2024 (1), sierpień-wrzesień 2024.

*** Tamże.

 

Przypisy