Specjalizuje się Pani w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną, szczególnie interesuje Panią sposób funkcjonowania tych osób w późniejszym okresie życia. Jakie są najczęstsze wyzwania psychospołeczne, z jakimi borykają się osoby z niepełnosprawnością intelektualną w okresie dorosłości i starości?
ES: Tak, od 16 lat pracuję z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnościami, w tym z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, znacznym oraz głębokim, a także z osobami ze sprzężonymi niepełnosprawnościami. Na podstawie mojej pracy i doświadczeń mogę wskazać kilka najczęstszych wyzwań psychospołecznych, z jakimi borykają się osoby z niepełnosprawnością intelektualną w okresie dorosłości i starości.
Na przykład, ważny jest obszar samodzielność i niezależność, a w dorosłości wiele osób z niepełnosprawnością intelektualną mierzy się z trudnościami w osiąganiu pełnej niezależności. Często potrzebują wsparcia w codziennych czynnościach, co może prowadzić do zależności od opiekunów lub instytucji. To również ł...