Metoda powstała w oparciu na pracy z dziećmi z różnymi problemami natury emocjonalnej i behawioralnej, które uczęszczały do przedszkola w Keuli w okolicy Helsinek. Początkowo był to zbiór użytecznych zasad sprawdzających się w pracy z najmłodszymi i ich rodzicami, następnie zaś zyskał uporządkowaną strukturę składającą się z 15 kroków. Metoda została opracowana z myślą o nauczycielach, aby radzili sobie z problemami dzieci między 4. a 12. r.ż., ale obecnie wykorzystywana jest w pracy nawet z nastolatkami czy dorosłymi. Być może ze względu na prostotę jest również wykorzystywana przez innych profesjonalistów, m.in. terapeutów rodzinnych, psychologów, pracowników socjalnych oraz samych rodziców. Metoda ta przynosi bardzo dobre efekty w nauce osób z niepełnosprawnościami intelektualnymi bez względu na wiek.
Na powstanie programu Kids’Skills znaczący wpływ miał rozwój myślenia systemowego oraz krótkoterminowa terapia skoncentrowana na rozwiązaniach (Brief Solution Focused Therapy). Ben Furman w książce Program „Daję Radę!” w praktyce pisze, iż metoda powstała pod wpływem wielu idei, które poznał na przestrzeni lat. Inspiracje czerpał od Miltona Ericksona, amerykańskiego psychiatry będącego pionierem terapii krótkoterminowej oraz Jay’a Haley’a, terapeuty rodzinnego, który określił swoje podejście jako strategiczną terapię rodzin. Osobami znaczącymi dla powstania programu byli również Insoo Kim Berg i Steve de Shazer – prekursorzy TSR. Kolejną szkołą psychoterapii, która miała wpływ na ukształtowanie programu, była terapia narracyjna, której przedstawicielami byli Michael White i David Epston (Furman, 2012).
Program „Dam Radę!” jest łatwą metodą do nauczenia się i praktykowania, dlatego rodzice zaczęli ją wykorzystywać samodzielnie w celu pomocy swoim dzieciom. Podstawowa idea programu jest prosta i jednoznaczna. Nie rozmawia się tu o dziecięcych problemach, lecz o dziecięcych umiejętnościach, których dzieci uczą się, aby poradzić sobie z problemem. Bez względu zatem na to, z jakimi wyzwaniami zmaga się dziecko, zawsze istnieje możliwość nauczenia się umiejętności, która pozwoli przezwyciężyć trudność. „Dam Radę!” angażuje do pomocy dziecku najbliższe mu osoby, z którymi przebywa w domu, przedszkolu lub szkole.
Metoda „Ram Radę!” wymaga zmiany przekonań. Chodzi o przestawienie się z myślenia o problemie na myślenie o umiejętnościach. Nie jest to zawsze łatwe, trzeba bowiem wnikliwie zastanowić się nad umiejętnością, która odpowiada na dany problem. Program sprawdza się w szerokim spektrum dziecięcych wyzwań, m.in. w odniesieniu do dziecięcych lęków, autyzmu, całościowych zaburzeń rozwojowych, niewłaściwego zachowania, zaburzeń koncentracji uwagi, zespołu nadpobudliwości psychoruchowej, depresji, zaburzeń obsesy...
Program „Dam Radę!” jako metoda skoncentrowana na rozwiązaniach w pracy z dziećmi
Wersja audio dostępna tylko dla prenumeratorów
Program „Dam Radę!”, którego oryginalna nazwa brzmi Kids’Skills jest innowacyjną metodą opracowaną w Finlandii w latach 90. XX w. Autorem programu jest Ben Furman – fiński psychiatra i psychoterapeuta wraz ze współpracownikami: Tapani Aholą, Tuija Terävä oraz Sirpa Birn.