Psychologia internetu

Nowości w psychologii

Komunikacja interpersonalna w wyniku zaistnienia internetu – globalnej sieci komputerowej – przechodzi w ostatnich latach prawdziwą rewolucję opartą o nowe technologie komputerowe oraz pojawienie się wirtualnej rzeczywistości, która redefiniuje dotychczasowe rozumienie porozumiewania się i wymiany informacji. Internet znacznie rozszerza granice i sposoby komunikacji oraz rzuca wyzwania utartym poglądom na temat ludzkich kontaktów i nawiązywania relacji.

Wielu autorów podkreśla fakt, iż internet jest ogromnym skokiem w technologii porozumiewania się na odległość (Gackenbach, 1998; Joinson, 2003; Aouil, 2004; Joinson i inni, 2007) i że w obliczu wciąż pojawiających sią nowych rozwiązań w codziennym korzystaniu z Ogólnoświatowej Sieci – WWW (ang. World Wide Web), trudno jest tak naprawdę klasyfikować barwną mozaikę różnych obrazów tego zjawiska (Fenichel, 2004; Suler, 2004).
Psychologia i praktyka kliniczna także są obszarami aktywności ludzkiej, w których komunikacja przez internet jest stosowana i wydaje się, że poradnictwo online już znalazło swoje miejsce w wachlarzu możliwych i dostępnych form oddziaływań medycznych, psychologicznych i seksuologicznych (Suler, 2004; Zack, 2004; Barak, Buchanan, 2004).

Psychologia internetu

Komunikacja w internecie ma wiele zalet i posiada swoisty urok, który przyciąga coraz więcej osób zainteresowanych tą formą kontaktu. Cooper opisał ten rodzaj siły przyciągania do internetu za pomocą określenia „potrójny motor A” 
(ang. Triple A Engine) od słów: Accessibility (łatwość dostępu), Affordibility (niedrogi dostęp) i Anonymity (anonimowość) (Cooper, 1998, Cooper, Griffin-Shelley, 2002; Cooper i inni, 2003). Te trzy cechy internetu powodują, że obecnie ogromna liczba ludzi regularnie korzysta z komunikacji elektronicznej. W literaturze przedmiotu często też zwraca się uwagę na kolejne dwie cechy komunikacji internetowej, takie jak: szeroka akceptacja internetu (ang. acceptability) (King, 1999) i możliwość prób funkcjonowania w różnych rolach (ang. approximation) (Ross & Kauth, 2002), co tworzy w efekcie „pięciokrotny motor A” 
(Skowroński i inni, 2007; Skowroński, Nowicka, 2007). Zwłaszcza ostatnia cecha – możliwość bezpiecznego próbowania siebie w różnych rolach i kontekstach, bez ryzyka konsekwencji społecznych, przyciąga wiele...

pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Przypisy