Narzędziownia

14 lipca 2020

NR 22 (Lipiec 2020)

Praca z parą z problemem seksualnym

Prezentujemy Państwu nowy dział: Narzędziownia, w którym znajdą Państwo przydatne materiały do pracy z klientem – przykładowe pytania do wykorzystania podczas wywiadu, scenariusze terapii, scenki dialogowe czy opisy sesji terapeutycznych. Pragniemy wyposażyć Państwa w narzędzia terapeutyczne adekwatne do potrzeb zmieniającego się świata i uwarunkowań funkcjonowania człowieka w XXI wieku. W niniejszym numerze publikujemy analizę studium przypadku terapii pary, autorstwa Profesora Dariusza Skowrońskiego, która ukazuje, jakie pytania powinien zadać terapeuta sobie oraz swoim klientom przed przystąpieniem do terapii.

Przebieg

Klienci EF i GH dzielą się swoimi trudnościami seksualnymi, a zwłaszcza aspektem bolesnego stosunku dopochwowego u partnerki. Terapeuta po zebraniu ogólnego i szczegółowego wywiadu seksualnego (2 sesje), prosi najpierw parę o przeprowadzenie badań ginekologicznych, hormonalnych oraz testów na choroby przenoszone drogą płciową, by wykluczyć medyczne przyczyny bólu. Następnie po otrzymaniu wyników medycznych, terapeuta przechodzi do pracy nad podstawowymi obszarami pary, jak np. style komunikacyjne i sposoby rozwiązywania trudności (3 sesje), analiza skryptów seksualnych (2 sesje) oraz techniki i fizjologia seksualna (1 sesja), przechodzi do zaproponowania interwencji terapeutycznych. Partnerka jest poproszona o nabycie w sklepie internetowym zestawu dilatorów do codziennego ćwiczenia dopochwowego oraz razem z partnerem otrzymują zadanie domowe polegające na zapoznaniu się z literaturą na temat fizjologii i psychologii bólu seksualnego. Para otrzymuje również zadanie porozmawiać wspólnie na temat obustronnie akceptowanych technik seksualnych, które nie wywołują bólu i mogą być pozytywnym doświadczeniem w trakcie trwania terapii, na etapie przejściowym do osiągnięcia celu terapeutycznego, czyli bezbolesnego współżycia seksualnego.

Propozycja pytań do terapeuty:

1. Czy w ramach kontraktu terapeutycznego zostało ustalone, że terapia obejmuje badania medyczne i inne działania poza sesjami terapeutycznymi, jak np. zadania domowe?
  2. Czy terapeuta rozumie złożoność bólu seksualnego i jest gotowy do pracy nad różnymi zjawiskami medyczno-psychologicznymi dotyczącymi doświadczania bólu?
  3. Czy terapeuta ma przygotowanie specjalistyczne do pracy nad problemami seksualnymi, takimi jak np. pochwica, dyspareunia, dysfunkcje erekcyjne, przedwczesny wytrysk itp.?

Propozycja pytań/wyjaśnień do klientów:

1. Czy klienci rozumieją zasady terapii seksualnej?
  2. Czy jest możliwe, iż klienci są skupieni wyłącznie na rozpoznanym objawie, w tym wypadku bólu, a nie identyfikują innych zmiennych psychologicznych, które mogą przyczynić się do pojawiania się bólu seksualnego, nawet jeżeli medycznie osoba jest zdrowa?

Propozycja interwencji
...